Tuesday, April 04, 2006

...dari Tsunami ke KRJ

artikel ditulis oleh Pak Lang
Selepas selesai solat subuh pagi tu sahabat itu menegur aku “Bila lagi nak buat follow up untuk program remaja ni?”. Aku menjawab, “...belum pasti lagi “lalu bertanya. “...ada apa-apa cadangan tak?”. Barangkali melalui pemerhatiannya ke atas remaja yang berkunjung ke surau ini banyak kelemahan dalam bab solat maka dia mencadangkan agar diadakan program bimbingan solat Aku hanya menyatakan persetujuan bila memikirkan perubahan mestilah dimulakan dengan solat dulu.

Kemudian dia terus bertanya ,” KRJ ni bawah organisasi apa?” Lantas aku memberi sedikit penerangan bahawa KRJ ni di bawah Pertubuhan Jamaah Islah Malaysia iaitu sebuah badan pertubuhan dakwah... bla… bla..Dia ada juga menyatakan bahawa pernah dengar nama pertubuhan ni , almaklum bekas graduan dari Amerika.

Lepas tu dia menceritakan kisahnya ”… dulu tak berapa jinak dengan masjid, sekali sekala pergilah sembahyang jemaah”. Dipendekkan cerita dia memaklumkan bagaimana turnover dalam hidupnya berlaku sehingga sekarang ni dia merupakan antara yang cukup consistent dalam solat maghrib, isya dan subuh berjamaah di surau bermula apabila dia terpanggil untuk hadir dalam program anjuran surau dan JIM mengenai tragedi tsunami. Maka dia telah pergi mendengar dan melihat tayangan itu bersama anak kecilnya termasuk yang berumur 2 tahun. Alkisahnya selepas itu anaknya tu apabila saja berkumandang saja azan maka dia akan menyebut, “ajan , ajan! nak gi masjid”. Kalau tidak pergi ke masjid dia akan menangis. Maka si ayah tu berceritalah barangkali memang Allah mahu memberi peringatan padanya untuk berjinak dengan masjid, maka lepas hari tu dia beristiqamah untuk solat isya dan subuh. Dengan galakan dari isterinya pula pada bulan ramadhan yang lalu dia telah beristiqamah dengan solat subuh berjemaah hinggalah ke hari ini.

Aku baru berpindah ke Megah Ria tiga hari sebelum Ramadhan tahun lalu dan memang bila diperhatikan aku cukup kagum melihat manusia biasa seperti ini yang cukup istiqamah dengan amalan solat berjemaah dan alhamdulillah sahabat ini ialah antara qariah yang ringan tulang dalam membantu program KRJ. Program kami yang terkini hari pada Jumaat malam Sabtu yang lalu dialah yang sibuk menjaga bara api dan membakar ikan, daging, sotong dan ayam “barbeque” yang kami adakan untuk remaja di Taman Megah Ria.

Doakan agar sahabatku ini akan dapat terus membantu kami dalam program KRJ di taman ini.

No comments:

SURE - SUkan REmaja 2009!!!