Tuesday, April 18, 2006

Catatan Pengalaman dari Perak

Coretan program KRJ Johor bersama KRJ Perak.
Di tulis oleh adik pewaris KRJ.

Bismillahirahmanirahim

Assalamualaikum w.b.t.

Tepat pada tarikh 8 dan 9 April yang lalu, satu lagi program Keindahan BersamaMu dapat dilaksanakan atas usahasama KRj Innovation (Johor) dan KRj Network Perak). Program ini berlangsung di Sekolah Menengah Abdul Rahman Taib (SMART), Teluk Intan, Perak.

Seramai 81 orang pelajar yang semuanya berada di Tingkatan 5 memberi respon yang baik sepanjang program dijalankan. Remaja Perak begitu semangat dan kami semua menjangkakan jika program penerusan dilaksanakan di sekolah tersebut. Insya-Allah ramai mujahidin akan lahir dari sekolah SMART. Kebanyakan Pelajarnya se "smart” seperti nama sekolahnya.

Gabungan mantap fasi dari kedua-dua negeri sungguh memberangsangkan dari segi program dan juga penjagaan peserta. Alhamdulillah, KRJ Innovation yang terdiri dari Pak Uteh, Pak Lang , Akh Umayr, Akh Saif, Akh Amin, Akh Syahir dan Akh Fahim dan juga dua orang akhawat, Kak Fidah dan Kak Baiti. Team KRJ NP dari Perak ialah Pak Teh, Ayah Cho, Ustaz Alias, Haji Mat Noh (pengetua), Pak Radin, Abang Bob , Akh Munawwar (sekarang dah jadi orang perak) , Akh Bie, Akh Jim, Akh Huzai, Akh Hafiz.dan wakil akhawat dari perak terdiri dari Kak Shima , Kak Achik Nita dan Kak Zie.

Syabas kepada fasi yang terlibat.

CERITA DISEBALIK PROGRAM

Kami semua bertolak dalam jam 5.30 petang dari Johor padahari sebelum program berlangsung. Mulanya sudah merancang mahu bertolak pada paginya tapi pertambahan orang penting menyebabkan kami terpaksa bertolak lambat ke Perak. Pak Uteh yang baru pulang dari Jakarta atas urusan kerja. (Baguih betul la Pak Uteh ni, penat-penat kerja pun sanggup ikut kite orang pergi program,...respek la!). Janji pukul 4.30 petang semua berkumpul di Iman ELC. Last-last dapat tahu Amin tak jadi ikut kite orang naik Unser , jadi terpaksa cari seorang lagi bagi tidak membazirkan ruang yang ada. Lagipun bukannya selalu dapat berprogram jauh-jauh ni...jadi ada seorang ikhwah yang terpaksa berkemas dan join kite orang yang dah semangat nak pergi ni,, iaitu akh Syahir.

Lepas tu baru pick up Pak Uteh di rumah yang baru sampai dari Jakarta. Bermulah pengembaraan 8 jam kami. Mulanya Kak Fidah yang drive, saje buat alasan tak nak drive malam. Ikhwah yang muda2 duduk belakang sekali, yang tua sikit duduk dengan Pak Uteh di bahagian tengah. Tengah-tengah kite muda kat belakang ni dah bengang ni, mengantuk la pulak kan.so, dalam fikiran nak tido je la. Tengah melayang fikiran tu,... Orang tua ni biasa la pantang jumpe pasti nak bincang pasal bisnes. Kite orang yang kat belakang ni. terpaksalah jugak dengar. Kalau ada topik leh join, kite orang berbual la sekali. Kalau bab yang berat tu terpaksa buat-buat paham.

Malamnya, lebih kurang jam 1.30 pagi. Kite orang semua sampailah di pekan Teluk Intan.dengan peta yang diberi oleh pihak KRJ Perak. Semangatlah semuanya nak cari sekolah SMART tu, ye la! Semua orang dah ngantuk la katakan.cari punya cari, berpusing-pusing....tak jugak jumpa sekolah SMART ni..dah macam orang tak betul. masuk lorong ni, tak jumpa.masuk lorong lagi satu, sesat. Nampak sangatlah stress orang dalam Unser ni. Lepas pening-pening baru lah kite orang tahu rupanya peta yang pihak beri, TAK BETUL...ade la gak cari sampai kol 2 lebih.kalau nak tahu betapa stress nyer pemandu malam tu, ada la jugak sampai nak terlanggar anjing. Kite orang yang di belakang ni punyalah cuak. Selamat masih panjang umur anjing tu.

Alhamdulillah, dalam pukul 2.30 camtu barulah jumpa SMART tu. Sampai-sampai je semua dah senyap je,..ade la beberapa orang pelajar asrama yang masih merayap di kawasan asrama tu. Akhirnya ada buat keputusan nak tidur di hotel. Fuyoo! First time.program KRJ tidur kat hotel. Ye la dah bawak bos besar,a delah faedahnye. Terima kasih Pak Uteh. Janganlah cemburu.lain kali kalau nak buat program ajaklah Pak Uteh lagi.he..he...

Bersyukur terhadap Allah , Program yang berlangsung selama dua hari satu malam berjalan dengan baik sekali walaupun kami mengalami beberapa masalah teknikal.Laptop KRj yang selama ni kita belai dah demam, kena virus.Terus banyak bahan yang tidak boleh berfungsi dengan baik. Tapi alhamdulillah selepas semua yang terlibat malam itu buat yang terbaik. Slot meniti angin malam berjalan dengan baik. Betapa besarnya ujian Allah kepada hambanya yang dhaif ini. Termasuk juga slot pagi esoknya berjalan dengan lancar....

Alhamdulillah. Dalam perjalanan balik ke Johor.Kami semua singgah di Ladang Sureco. Allahuakbar, besarnya kuasa Allah bila buah cenkudu yang dulu hanya ditendang-tendang tapi bila disyukuri dan dimanfaatkan, Hasil ladang itu sudah mencecah berpuluh ribu sebulan.

Lepas tu teruslah menuju ke rumah masing-masing. Dalam perjalanan tu, bagusnya Kak Baiti ni, dia kata dari tidur lebih baik kita berbincang perkara yang berfaedah.lagi pun masa tu bukannya malam sangat lagi. Lepas tu kita pun rancak berforum. Yang driver taknak mengalah menyumbang pendapat. Pak Uteh je yang mengambil posisi pemerhati, berehat untuk ganti pemandu nanti. Banyak tajuk yang keluar,antaranya.. ..bagaimana remaja lelaki menguruskan pelajaran, apakah peranan seorang akak atau abang, bagaimana hendak mengendali ahli keluarga yang kurang mesra dan banyak la lagi. Ye la berbual dari Perak sampailah Selangor, lepas tu semua ahli panelnya tak reti berhenti bila bercakap.

Kami berhenti di perhentian, tunaikan solat dan makan malam. Pak Uteh pun tukar jadi pemandu. Dah start jalan, Pak Uteh yang menyimpan pendapat semasa sedang rehat tadi, mulalah nak meluahkan segalanya dari perspektif seorang ayah....tapi kasihan dengan Pak Uteh, ahli panel yang tadi memerah idea dah mengantuk dan teruslah tertidur, Terpaksalah Pak Uteh berdiskusi seorang diri. Kami mohon maaf!.

Alhamdulillah perjalanan yang jauh bukan sahaja mendekat ukuwwah kita yang jauh tapi menguatkan lagi ukuwwah kita yang berdekatan ini. SubhanAllah.

1 comment:

Anonymous said...

salam...name aku ade le..keke
yg kat serikandi pny...x de lagi ke?

SURE - SUkan REmaja 2009!!!