Saturday, August 29, 2009

Jom Sertai Pertandingan Menulis Blog Remaja

Pertandingan Menulis Blog Remaja
Tema: Remaja dan Bulan Ramadhan
Jumlah semua hadiah bernilai RM1000!
Ada hadiah utama, ada hadiah sagu hati, ada juga hadiah penyertaan.
Apa lagi? JOM!!

Peserta dikehendaki untuk:
Menulis tentang Remaja dan Bulan Ramadhan. Kreatifkan. Boleh jadi kisah diri sendiri, kisah-kisah Malaysia, kisah di luar negara, boleh jadi kupasan dari tema, boleh jadi macam-macam!! Boleh jadi bukan kisah pun... Peserta sangat-sangat digalakkan untuk menyertakan grafik dan/atau multimedia yang bersesuaian dalam post tersebut. Satu negeri disarankan menghantar sekurang-kurangnya seorang wakil. Kalau lebih, itu lebih baik...

Syarat penyertaan:
Remaja 12-19 tahun.
Masih bersekolah.
* Ahli KRJ
** Ada blog sendiri.
* Jika syarat 1 dan 2 dipenuhi, sila hubungi AJK KRJ tempatan untuk mendaftar jadi ahli serta mendaftar langsung dalam pertandingan ini.
** Anda boleh gunakan blog sedia ada, atau blog baru. Disarankan menggunakan blog yang akan sentiasa dikemaskini dari masa ke semasa.
Jika belum mempunyai blog tetapi ingin menyertai pertandingan ini, boleh daftar blog sendiri di blogger.com ataupun wordpress.com.

Tarikh tutup untuk mendaftar ialah pada 4 September/14 Ramadhan tahun ini.
Tarikh tutup untuk menulis ialah pada 14 September /24 Ramadhan tahun ini.

Hubungi Sayfurrahman bin Ainullotfi umayr@sayfurrahman.com untuk mendaftar, sertakan
Nama peserta, Nombor kad pengenalan peserta, Alamat blog peserta, Alamat email peserta (untuk makluman pemenang), Alamat rumah (untuk kiriman hadiah), Blog peserta akan di-link-kan ke laman web Blogr (akan disiarkan kemudian).


Kalau dah daftar, boleh tulis terus. Janji sebelum tarikh di atas.Untuk serahan, kirim kepada nama diatas: Alamat blog post yang ingin dijadikan post penyertaan. Seorang peserta dibenarkan menghantar paling banyak 3 post. Post yang paling baik akan dipilih untuk peserta tersebut.

Kriteria penilaian.
Peserta dinilai dari beberapa kriteria ini.
Isi-Isi yang ingin disampaikan oleh peserta. SudutApproach peserta terhadap tema. Boleh jadi pengalaman sendiri, kisah dari Qur'an, sirah, isu semasa atau apa-apa angle/sudut yang berkaitan dengan tema. Penggunaan dalil qur'an juga disarankan. Markah tambahan akan dipertimbangkan. Penggunaan bahan kreatifBoleh include apa-apa bahan kreatif. Termasuk video, multimedia, flash, photos, grafik, hasil photoshop, dsb. Terpulang pada peserta untuk gunakan apa sebagai sokongan idea dan point. Penggunaan bahasa yang baik sangat dititikberatkan. Terutama pada zaman internet yang remaja terlalu dibiasakan dengan penggunaan bahasa singkatan. Voting, Ini juga mungkin akan dilaksanakan. Terutama untuk memilih pemenang-pemenang utama.

Selamat Menulis



2 comments:

Mashizaki Keikan said...

Syarat penyertaan:
Remaja 12-19 tahun.

alamak, baru ingat nak join sekali! Haha~ nampaknya tak berkesempatan lah ye...

Unknown said...

hu.tu la.samasama sedih.dush.

SURE - SUkan REmaja 2009!!!