Wednesday, August 26, 2009

Bantulah Ibu, Isteri menambah pahala

Bismillah..


Assalamualaikum,


Ramadhan hari kedua telah melabuhkan tirainya. pesta ibadah masih berlangsung dengan rancak dan meriah di mana-mana. seperti ada keraian besar yang disambut umat Islam seluruh dunia. masing2 cuba mengejar ibadah, mengejar rahmah dan maghfirah yang terkandung dalam bulan
Ramadhan yang mulia ini. dengan memperbanyakkan bacaan Al-Quran, menunaikan solat sunat Tarawih (bukan tawarih seperti ucapan Upin dan Ipin ye), selain menambah solat2 sunat yang lain.akan tetapi, kadang2 kita melaksanakannya, sehingga terlupa kepada kehendak dan kemahuan ibadah orang2 yang terdekat dengan kita. Ibu kita, Isteri kita, adik beradik kita. mereka juga ingin menambah ruang ibadah. akan tetapi, kadangkala disibukkan dengan kerja-kerja rumah, dan juga makan minum anak2. lebih2 lagi anak2 yang baru bertatih dan sibuk meminta macam2 dari ibubapanya.


sebenarnya, perkara ini terlintas ketika melihat sinki dapur yang dipenuhi pinggan mangkuk dan cawan. dan tidak lama kemudian, ibu, isteri, atau adik kita sibuk membasuh pinggan mangkuk dan cawan ini, hingga kadang2 "terpaksa" meninggalkan jemaah tarawih dan bacaan Al-Quran.

Oleh itu, seandainya anda masih mempunyai Ibu, atau Isteri, atau adik beradik perempuan, bantulah mereka sedikit. bahagiakanlah mereka dengan pertolongan kita, membasuh pinggan, mencuci pakaian, malah menjemur pakaian. ini akan memberi sedikit ruang pada Ibu dan Isteri kita untuk sama2 beribadah, menambah pahala dan ketaqwaan dibulan yang mulia ini.

seandainya ada anak2 kecil, boleh diajak bersama membaca Al-Quran, walaupun mereka masih tidak faham, tapi mereka akan dibiasakan dengan bacaan Al-Quran ini, lebih2 lagi dibulan yang shaytan dibelenggu ini.

ayuh, marilah kita bahagiakan isteri, ibu, dan adik beradik perempuan kita dengan membantu sedikit kerja2 rumah, agar mereka mempunyai ruang dan peluang untuk menambahkan ibadah di bulan mulia ini. bukankah dengan membantu mereka itu kita juga akan dapat pahala? dan sekurang2nya, tidak perlu mendengar "ceramah tambahan" dibulan puasa ini.

ayuh, tambahkan amal, kurangkan kemalasan, dan tingkatkan keimanan kita!! Ramadhan ya Ramadhan!

1 comment:

Unknown said...

malas.pergi jauhjauh.shuh.

SURE - SUkan REmaja 2009!!!