Sunday, November 30, 2008

X-Pert 2008 (4)...kampung Pulai Sebatang, bukan Pinang Sebatang

Jumaat 28 November

4.00 petang Kesemua 3 kumpulan telah tiba di bandar Pontian. Kelihatannya merayau rayau diberapa tempat mencari petunjuk. Sempat berbual dengan kumpulan dari Kelantan yang sedang menjamu selera

5.30 petang Peserta sampai di Masjid Pulai Sebatang antara jam 5.30 hingga jam 6 petang. Kemudian taklimat dari Cikgu Amran, pemudahcara KRJ dengan masyarakat setempat dan Hj Shamsudin, YDP Pertubuhan Kebajikan Islam Pulai Sebatang(PKIPS). Seterusnya peserta diperkenalkan dengan keluarga angkat dan menuju ke rumah keluarga angkat masing-masing beserta ole-ole dari KRJ.

Sebenarnya mereka telah setia menunggu seawal jam 4.00 petang...terpaksa menggunakan kuasa pengarah program dan menelefon fasilitator supaya menyegerakan peserta ke Pulai Sebatang.

Sabtu 29 November

7.45 pagi ...bergerak dari rumah Puan Adibah menuju ke ladang ternakan puyuh kepunyaan En Nizam di Kampung Parit Saniman. Lama kami bersembang dengan En Nizam, usahawan berjaya dalam industri puyuh.

10.00 pagi Seterusnya ke rumah Puan Rahmah Kg Jawa yang mengusahakan industri anyaman atap nipah. Beberapa peserta sempat mencuba mencucuk rumbia... Kemudian kami ke bandar baru Pontian, melihat replika nanas gergasi, hasil usaha dan daya kreatif penduduk Kg Pulai Sebatang En Ramli.

12.30 tghari Khidmat masyarakat membantu En Abdullah di majlis perkahwinan anaknya.

4.30 petang Majlis penutup.. . Ucapan TYDP PPKIPS En Mansor dan pengarah program ...semua peserta mendapat hadiah. Seterus nya bergambar kenangan dan jamuan ringan.

6.00 petang Peserta bertolak pulang menaki bas menuju Pontian.

No comments:

SURE - SUkan REmaja 2009!!!