Thursday, May 15, 2008

Selamat Hari Ibu @ KBM SDARY

oleh Nurin Syahidah MN

Hujan renyai-renyai dinihari Sabtu, 10 Mei 2008 merupakan hujan rahmat dari Allah. Sekali lagi pesawat KRJJ telah membawa adik-adik SDARY dalam penerbangannya yang memakan masa 29 jam. Kali ini penumpang seramai 192 orang dan krew penerbangan seramai 36 orang, dan telah dibantu dengan beberapa orang x-KBM SDARY tingkatan 5 yang masih fresh dari KBM mereka 2 minggu lepas. Jet Jumbo terpaksa digunakan untuk membawa penumpang yang 'agak' ramai kali ini.

KMKY menampilkan gandingan mantap Kak Abyd dan Abang Amin. Tak kering gusi adik-adik SDARY dengan telatah mereka berdua. Namun begitu, aspek-aspek keselamatan tetap diutamakan bagi mengelakkan kejadian tak diingini berlaku. Kehadiran 'kembar' Abang Amin (siapalah tu agaknya...) dan Abg Yeop menghangatkan lagi suasana.

Solat Zuhur berjemaah dilaksanakan bersama-sama dan tak lupa lunch juga berjemaah antara krew dan penumpang .M.E.S.R.A cuba dipraktikkan oleh fasi2 dan otai2 di sini. Program diteruskan dengan INTEAM. Kali ini, Pak Uteh menguasai pentas cuba mengeratkan hubungan adik2 tingkatan 3 di SDARY, dalam gelak tawa ada titisan air mata yang berderai jua.

Angin sepoi-sepoi bahasa petang itu disegarkan lagi dengan riadhah yang di'conduct' oleh abang-abang dan kakak-kakak fasi. Adik-adik kasih dengan 'rasa sayang'nya dan adik-adik sayang dengan kain pelikatnya. ( apa korang wat pe dengan kain tu?).

Selesai riadhah ISOMA. Kasihan jua buat adik-adik yang tak dapat mandi kerana pesawat kekurangan bekalan air bersih. Krew juga tak terlepas dari masalah ini. Selesai maghrib berjemaah, maathurat dibaca beramai2. Alhamdulillah, sekali lagi fasi sempat berM.E.S.R.A dengan peserta.

MAM dikendalikan dengan jayanya oleh Pak Uteh. Dari hubungan dengan Allah, Rasul dan ibu ayah. Hati2 yang dahulunya keras lentur juga... Bukan tangisan dipinta tapi keinsafan dalam diri didamba. Walaupun malam itu ramai yang semangatnya kurang, namun fasi2 masih bisa mengawal keadaan.

11 Mei 2008.
Masing2 bangun dengan semangat dan azam yang baru. Namun tanpa disedari ada ujian bakal menguji para fasi kali ini. Tiada siapa yang sedar otai-otai telah pulang kerana tugas di tempat lain. Kelam kabut Kak Abyd dan Hajar mencari bahan untuk digunakan pagi tu. Kesabaran semakin teruji bila lagu killer tak dijumpai. Dari laptop Kak Mus sampai hard drive Pak Tam diselongkar. Tapi mood peserta yang mulai kebosanan diselamatkan dengan trio A... 'Ammar, Amin dan Anas.

Kehadiran ibu bapa amat memberangsangkan. Hampir 100 orang ibu bapa hadir walaupun pada awalnya hanya 4 orang sahaja yang ada. Sesi bersama ibu bapa lebih istimewa dengan Hari Ibu yang jatuh pada hari itu. Kek-kek kasih sayang disuap ke mulut ibu oleh adik2 kasih dan sayang dengan penuh kasih sayang.

Alhamdulillah, pesawat dapat mendarat dengan selamat. Semoga bertemu lagi dalam KBM akan datang...

No comments:

SURE - SUkan REmaja 2009!!!