Monday, March 31, 2008

Program Pembangunan Nuqaba' di SM Teknik Jasin

Alhamdulillah program tersebut telah dapat dilaksanakan di SM Teknik Jasin, Melaka pada 29~30 Mac yang lalu.

Program ini telah dikendalikan oleh Pak Long dan Pak Ngah dari KRJ Johor dengan dibantu oleh Ummi, Kak Irda & 6 anak-anak alumni KBM dari SM Teknik Bukit Piatu dari KRJ Melaka.

Peserta adalah terdiri dari pelajar-pelajar tingkatan 5 yang merupakan alumni KBM SM Teknik Jasin pada awal tahun ini.(18L/22P) Mereka juga merupakan barisan pengawas sekolah, pengawas asrama dan exco asrama, dan merupakan pelajar terpilih daripada 550 pelajar yang menghuni asrama putera dan puteri sekolah tersebut.

Mereka telah dikenalkan dengan usrah, konsep 3T (ta'aruf, tafahum dan takaful), cara mengendalian usrah secara praktikal dan beberapa pendekatan usrah yang lain. Alhamdulillah, respon yang amat baik dari setiap peserta pada setiap aktiviti yang telah diadakan, dari mula hingga akhir program, dan slot yang paling mereka seronok ialah pengenalan 3T dengan kaedah menggunakan belon. Berpeluh kami nak melayan mereka semasa melakukan slot ini.... bebudak tu, stamina mereka tinggi.

Sebelum tu satu slot khas dari Karisma Melaka telah dapat diadakan. Terima kasih kepada Al-Amin, Pengerusi Karisma Melaka dan rakan-rakan akan penyampaian yang amat baik.

Pada malamnya pula satu slot yang cukup menarik telah dapat disampaikan oleh TKW JIM Melaka, Dr Mai. Terima kasih kepada Dr Mai dan juga kepada teman setianya, Pakcik Zainal.

Terima kasih kepada Tuan Pengetua, Tn Hj Abd Aziz yang memantau program ini dari mula hingga akhir, bersemangat sungguh dia nak memulakan usrah dikalangan pelajar-pelajar di sekolah ini. Anak-anak, para naqib dan naqibah juga telah bersemangat untuk memulakan usrah dikalangan mereka.

Terima kasih kepada semua yang telah terlibat secara langsung maupun tidak langsung.
Muga Allah menerima semua amalan kita.

Laporan oleh Pak Long Amin

1 comment:

Anonymous said...

smg allah mudahkan semuanya...

SURE - SUkan REmaja 2009!!!