Thursday, February 14, 2008

Kembara Sainaa' (Sinai)

oleh Munawwar AR (munawwar.ar@gmail.com)

Sedikit sebanyak mengenai Sinai, di semenanjung ini terdapat Gunung Sinai yang dikenali sebagai GUNUNG HOREB atau JABAL MUSA oleh masyarakat Arab Badwi (kampung). Gunung yang berketinggian 2285 m ini tak kurang hebatnya dari sudut sejarah sehingga ia menjadi tempat bersejarah bagi 3 agama iaitu Yahudi, Kristian dan Islam. Di puncak gunung ini, tempat di mana Nabi Allah MUSA a.s bermunajat dan mendapat wahyu daripada Allah SWT...terdapat juga gereja ortodoks yang berusia lebih 500 tahun. Dengan kesejukan -5 hingga 5 darjah celsius sewaktu malam...gunung ini tidak pernah sunyi menerima kunjungan daripada ketiga-tiga penganut agama yang datang dari seluruh pelusuk dunia. Gunung ini juga ada disebut oleh Allah SWT di dalam Surah At-Tin. Gunung ini juga menjadi laluan sahabat dan panglima Islam yang masyhur 'AMRU AL-ASR ketika membawa Islam ke bumi Mesir.

Kemurniaan Islam terserlah apabila rahib-rahib dari GEREJA ST. CATHERINE (sebuah gereja purba yang diasaskan pada 547 masihi) masih terus menerima penganut kristian ortodoks walaupun selepas penguasaan Islam ke atas Mesir, membuktikan Islam menghormati agama lain. Ramai penakluk yang masyhur juga pernah melalui semenanjung Sinai, antaranya ISKANDAR Yang Agung pernah mengepalai 1 batalion tentera yang besar melalui semenanjung ini. Begitu juga RAMSES II, NAPOLEON BONAPARTE dan juga panglima Islam yang membebaskan al-Quds, SALAHUDDIN AL-AYYUBI.

Semenanjung ini juga pernah menyaksikan konflik dahsyat antara ARAB-ISRAEL (selama 40 tahun) yg kesannya masih dapat dilihat pada tinggalan-tinggalan binaan yang musnah termasuk KUBU ISRAEL berhampiran UYUN MUSA ( Telaga Musa a.s). Malangnya, peristiwa2 bersejarah ini yabg disaksikan oleh bumi Sinai ini semakin dilupakan. Sebaliknya semenanjung ini dikenali dengan keindahan buminya tersendiri daripada sejarah hebat yang pernah terakam padanya.

Pagi tanggal 7 Feb, kami seramai 50 orang mula berkumpul di tepian Jalan Hayyu A'shir menunggu bas yang akan membawa kami ke Semenanjung Sinai dan kawasan sekitarnya. Kebanyakan dari kami pertama kali berpeluang ke Semenanjung Sinai. Sebelum ini, pelbagai cerita dan koleksi sejarah mengenai semenanjung ini bermain2 di telinga kami..

Bas mula bergerak ke destinasi sekitar jam 8 pagi..sepanjang perjalanan kami mengambil kesempatan untuk berkenalan antara satu sama lain, memandangkan ada di kalangan kami yang baru pertama kali bertemu..

Sepanjang perjalanan kami disajikan dengan pemandangan padang pasir yang sungguh luas. Subhanallah..terdetik dihati, hebatnya ciptaan Allah dan betapa kerdilnya diri ini. Terus terbayang suasana manusia dikumpulkan suatu hari nanti di padang Mahysar..

Satu pengalaman yang amat menarik, bas yang kami naiki melalui terowong yang dibina di bawah terusan Suez menggunakan teknologi Perancis dan Jepun.Terusan Suez adalah laluan yang amat penting untuk kapal-kapal besar dari Eropah menuju ke Asia..

Perjalanan kami diteruskan,dan sekitar jam 11 pagi kami tiba di destinasi pertama bernama Taba.

TABA ialah sebuah pekan kecil, keluasannya tidak sampai 1 kilometer persegi terletak bersempadan bumi Palestin, dan berada di persisiran pantai Teluk Aqaba. Sukar hendak digambarkan, betapa rindunya hati ini pada Al-Aqsa apabila melihat tanah di bumi Palestin secara live.Terbayang wajah saudara-saudara di Palestin yang sedang sibuk melempar batu menentang zionis Yahudi yang merampas tanah air mereka. Kanak-kanak kecil kehilangan ibu bapa, adik kehilangan abang, isteri kehilangan suami.. Allahuakbar!! Hanya doa mengiringi air mata yang bergenang saat itu..Kami dinasihatkan supaya tidak mengambil gambar di kawasan sempadan demi keselamatan bersama kerana kawasan tersebut kawasan tentera..

Di Teluk Aqaba ini, tersergam indah Kubu yang dibina Salahudin Al-Ayyubi di atas sebuah pulau..Tidak tergambar ketenangan apabila berada di atas kubu ini.. Saujana mata memandang, dari sini kita boleh melihat 4 buah negara..Mesir, Palestin, Jordandan Arab Saudi..Terbayang ketokohan Salahudin Al-Ayyubi yang bijak membina kubu diatas pulau yang sangat-sangat strategik ini.

Hari mulai gelap,bas meluncur laju membawa kami ke perkarangan kaki Gunung Sinai, Jabal Musa. Jam 9 malam kami tiba di destinasi. Spontan tangan memeluk tubuh apabila disentuh angin yang terlalu dingin. Berhelai-helai baju yang terlipat didalam beg terus disarung. Sementara menunggu ranjer, seorang Arab Badwi yang akan memandu kami tiba, pelbagai pengisian dikongsi di dalam kumpulan.

Setelah puas menanti, hingga ada yang tertidur...tepat jam 12 tengah malam, Arab Badwi yang dimaksudkan tiba. Setelah bersiap-siap untuk mendaki termasuk stretching dan memanaskan badan,pendakian pun bermula. Ketika kaki ini melangkah, terbayang bekas-bekas jejak langkah Nabi Musa a.s di track yang kami lalui..Alhamdulillah, kami berpeluang merasai sendiri perasaan yang mungkin pernah dirasai Musa a.s..Wallahua'lam..

Pendakian sangat meletihkan, ye la..dah lama tak mendaki..terkenang ketika perkhemahan di sekolah dahulu, mendaki gunung bersama sahabat-sahabat di Endau-Rompin..tapi suasana betul-betul berbeza..Endau-Rompin menghijau dengan hutan rimba, Jabal Musa menguning dengan pasir dan batu-batuan..

Hampir jam 4 pagi, kami tiba di checkpoint terakhir..semput betul dada ini, ditambah pula angin yang sangat sejuk..terasa kebas bibir ni...betul-betul mencabar. Untuk mengelakkan suhu badan turun, kami berehat sebentar di tempat rehat yg disediakan sambil meminum syai (teh) yang berharga 5 junaih (lebih kurang 3 ringgit..mahal tu)

Kira-kira 20 minit sebelum subuh..kami meneruskan pendakian ke puncak yang mengambil masa 3 minit sahaja..sampai di puncak, tersentak hati kami melihat sebuah gereja ortodoks yang terbina lebih besar dari musolla di sebelahnya. Rupa-rupanya, ramai yang sudah berada di puncak, dari Indonesia, Korea, Chechnya dan juga rombongan Malaysia yang lain..

Selesai solat subuh, sayup-sayup di telinga kami suara beberapa warga Indonesia Kristian menyanyikan lagu-lagu bernada gospel memuji Jesus di sisi gereja.. satu tamparan bagi kami melihat pelbagai ragam manusia yang berlainan agama melakukan pemujaan mengikut kepercayaan masing-masing..

Hampir jam 7 pagi, saat yang dinantikan semua tiba..melihat pemandangan matahari terbit..semua yang berada di atas mengambil posisi terbaik masing-masing untuk melalui pengalaman yang sungguh indah, yang berkamera, bersedia dengan kamera mereka..Saat matahari muncul, pelbagai ucapan kedengaran dari pelbagai penganut agama yang berbeza..kami yang berasa izzah dan bangga dengan Islam, melaungkan Subhanallah, Allahuakbar anada yang kuat untuk mengatasi suara-suara lain..Sungguh cantik ciptaan Allah SWT..Subhanallah..

Untuk mendapatkan semula semangat untuk menuruni Jabal Musa, kami menasyidkan lagu tema yang dipetik dari sebuah kumpulan nasyid Indonesia, Izzatul Islam dengan penuh bersemangat..

Kehidupan bagaikan roda
Beribu zaman terus berputar
Namun satu tak akan pudar
Cahaya Allah tetap membahana

Majulah sahabat
Berpisah bukan akhir segalanya
Lepas jiwa terbang mengangkasa
Cita kita tetap satu jua

Walau raga meregang nyawa
Harta dunia tiada tersisa
Namun jiwa tetaplah satria
Takkan surut satu langkah jua

Debu - debu dan darah suci
Saksi nan tak terbantahkan lagi
Gunung lembah hutan dan
Untuk Allah diatas segalanya

Tujuh awan bersuka ria
Ruh suci menuju Rabbnya
Sahabat nantikan hadir kami
Kan menyusulmu sekejap lagi

Bidadari nan bermata jeli
Menyongsong dengan wajah berseri
Sahabat kami rela kau pergi
Jihad kita kan terus bersemi
Jalan ini takkan pernah henti

Tak terkata perasaan ketika menasyidkan lagu ini..begitu bangga dengan Islam..Semua yang berada dipuncak ketika ini tertumpu kepada kami..terpegun dengan semangat yang berkobar-kobar di hati kami..

Hampir jam 9 pagi kami tiba di kaki gunung dan bersiap-siap ke destinasi seterusnya..kami berpeluang melawat kesan dari kisah lembu Samiri, makam Nabi Harun a.s dan Nabi Saleh a.s..

Destinasi terakhir kami sebelum pulang ke Kaherah, melawat bekas kubu tentera ISRAEL yang
berjaya ditawan tentera MESIR ketika perang satu masa dahulu..kubu ini ketika dikuasai oleh tentera ISRAEL, sangat ampuh dan terletak di bawah padang pasir..dan tentera MESIR berjaya menawannya dengan menyerang kubu ini menggunakan air, ilham dari mimpi Syeikh Al-Azhar ketika itu..menurut apa yang diceritakan..Allahuakbar..hebat kuasa Allah SWT. Berhampiran kubu ini juga terdapat telaga Musa a.s..

Setelah puas bergambar dan melihat-lihat..kami memulakan perjalanan pulang ke Kaherah (Cairo), sekali lagi kami melalui terowong yang dibina di bawah Terusan Suez.. diceritakan, sebuah kapal yang melalui terusan ini, dikenakan cukai bernilai beribu2 Dolar US..

Hampir jam 5 petang..kami selamat sampai semula di tepian Jalan Hayyu A'syir.