Tuesday, February 05, 2008

KBM SMKA Falahiah, Kota Bahru

Laporan oleh Kak Fidah

Alhamdulillah pada 31 Januari dan 1 Feb 2008 Program KBM dapat dijalankan di Sek Men Keb Agama Falahiah, Kelantan Seramai 129 pelajar sekolah telah mengikuti program KBM ini.

Ana mewakili rombongan team KBM dari Johor ( Pak Lang , Pak Chu, Abu Nuha, Ihsan, Fida & Muss ) serta team KBM dari Perak ( Pak Teh, Pak Ngah dan Bob ) mengucapkan berbanyak terima kasih kepada JIM Kelantan yang telah memberi peluang kepada kami untuk berprogram bersama antum semua. Terima kasih juga kepada Mok Su dan Pok Su yang menjaga kebajikan kami di sana dengan cukup baik sekali...kalah layanan hotel five stars, terasa sangat sampai sekarang indahnya ukhuwah sepanjang berada di sana.

Sesungguhnnya segala yang baik itu datangnya dari Allah dan milik Allah. Sebarang kelemahan dan kesilapan itu datanganya dari diri kami dan pengendalian kami yang I.Allah akan kami perbaiki dari masa ke semasa.


Sebahagian maklumbalas peserta.

Saya dapat rasakan program KBM yang dianjurkan oleh KRJ adalah program yang lain daraipada yang lain. Program ini banyak menyelitkan paparan hidup kita, realiti hidup kita mengenai hubungan Allah, Rasul, Ibubapa dan sahabat adalah satu keindahan.

Program ini sangat menarik dan kreatif kerana tidak banyak ceramah.

Saya merasakan bahawa program ini terbaik yang pernah saya lalui. Saya dapat mendekati tuhan, merasa rindu kepada Nabi Muhammad S.A.W dan dapat menyanyangi ibubapa. Saya berharap program ini dapat dibuat lagi di masa depan di Kelantan. TOLONGLAH ADA SEKALI LAGI DI KELANTAN .

Saya berasa sangat sedih kerana program ini mengambil masa terlalu singkat. Saya berharap dapat bekerjasama dengan KRJ pada suatu hari nanti.

Program ini amat mengusik perasaan hati kami yang dulunya keras yang amat tidak mengenal erti kehidupan membuatkan kami kenali ertinya kehidupan.

Rasa bertuah dan bersyukur kerana dipilih oleh Allah SWT untuk bersama - sama menyertai program sebegini. KRJ berjaya merangka satu modul yang banyak memberi manfaat kepada muda-mudi masa kini. Kita seringkali dibanjiri dengan program motivasi. Walaubagaimanapun, tidak semua program menyeimbangkan antara hal duniawi dan ukhrawi. Sukar menemui program sebegini pada zaman yang lebih mengagungkan budaya hendonisma. Semoga pihak KRJ terus mencerna idea-idea yang kreatif agar remaja masa kini sedar dan faham kewujudan mereka di bumi Allah. Program ini juga dilihat berjaya memotivasikan anak-anak muda untuk menjadi generasi yang soleh wa musleh. Di samping memotivasikan pelajar-pelajar program ini menekankan kepentingan hubungan yang baik dengan Penciptanya, Allah swt, Rasul, Ibubapa , guru-guru dan rakan-rakan. Memotivasikan pelajar dengan mengingati kematian juga memberi kelebihan bagi program ini. Secara keseluruhan lain dari yang lain dan pada masa yang sama sangat efektif.

Pengisian rohani yang dijalankan oleh fasilitator adalah pengisian yang paling berkesan yang pernah saya dapat.

Syukur kehadrat Allah swt kerana telah memilih hambamu ini untuk menjalankan dan mengikuti program ini. Sepanjang saya berada di dalam program ini telah banyak mengubah sikap saya sebagai seorang pelajar yang pemalu kepada pelajar yang aktif. Saya berharap agar ini dapat dibuat sekali lagi pada tahun ini.

Bukanlah perkara pelik apabila melihat insan berubah, tetapi yang pelik, sejauh mana perubahan yag dilakukan. Oleh itu doakanlah kami disini untuk berhijrah kearah kebaikan dan ke jalan yang diredhai Allah. Doakanlah kami disini agar berjaya dunia dan akhirat, semoga kami dapat menajwab soalan SPM dan STPM dengan jayanya setanding dengan usaha kami.

Program ini banyak menolong saya mengenal apa erti sebenar atau makna mudahnya bersama MU Allah, Indahnya bersamamu Rasulullah, indahnya bersamamu sahabat dan indahnya bersamamu Ibubapa.

Musim tengkujuh baik banjir
Suko sungguh masuk program KRJ

Panjat pokok kene sengat oleh lebah
Suko sebab dapat bermuhasabah


Pergi kedah bawak guni
Program ini bemanfaat kepada kami.

Ingatlah wahai para pencetus program :- ALLAH BERSAMAMU WAHAI PEMBIMBING, TERUSKAN PERJUANGANMU MENEGAKKAN AGAMA ISLAM.

Program ini merapatkan semula hubungan kami sesama sahabat. Eratkan ukhuwah kami. Merapatkan hubungan kami yang telah renggang.

No comments:

SURE - SUkan REmaja 2009!!!