Friday, June 23, 2006

COreTan Yeop: Semerah - Sentuhan Hati ke Hati

Assalamu'alaykum warahmatullah kepada semua pembaca blog ini...

Alhamdulillah, baru hujung minggu lepas KRj telah mengadakan sedikit sebanyak program motivasi di SMK Semerah. Bagi yang tidak mengetahui, Semerah adalah sebuah pekan kecil yang terletak di antara Batu Pahat dan Muar.

Program di sekolah tersebut membawa seribu satu macam rasa dan perasaan. Manakan tidak.... Ku pernah ke sekolah itu dua tahun sebelum itu. Dua tahun sebelum yang diprogramkan adalah adik² tingkatan 5 dan 6. Kini adik² yang dulunya tingkatan 5 sudah pun menjadi abang² dan kakak² yang memimpin sekolah. Kini adik² tuh menjadi orang yang aku mampu banggakan. Kini adik² tu menjadi pembantu, "peserta tambahan" dan pe-"rai" kami datang dari kejauhan.

Adik² peserta memberi kerjasama yang cukup boleh dibanggakan. Mudah sekali kami melaksanakan program. Walau dalam suasana "blackout", program masih dapat berjalan, kasih maasih dapat kami curahkan. Tatkala letih, adik² melayan celoteh dan telatah ku yang kian merepek lantaran hari yang panas dan kipas yang tak berfungsi. Hatta ketika aku memberikan teka-teki yang begitu merapu masih sanggup kalian melayan.

Aku berasa bangga dengan keazaman yang adik² semaikan dalam slot Hijrah. Aku berasa bangga dengan adik² yang memberi sokongan kepada rakan ketika mereka sebak menyatakan harapan. Aku berasa cukup bertuah dapat menjadi pembimbing dan dapat bersama dengan adik² yang begitu bersungguh mendo'akan kawan.

Adik²... Program telah datang dan pergi. Kami telah hadir dan pulang. Ke mana kini adik² akan membawa diri? Ke mana adik² akan terus mara? Ke mana jua adik²... Hanya menuju Allah (swt) jalan yang benar. Tiada manusia mampu mengawal diri dan jiwa adik² melainkan adik² jua. Yang kami mampu hanya berdo'a agar adik² kan dilimpahi rahmah dari Allah (swt) dan dikurniakan kekuatan olehNya. Yang kami mampu hanya berdo'a adik² kan dapat meneruskan azam adik² ketika kita bersama.

Akan aku do'akan kalian dengan pengharapan agar kalian berjaya dunia kini dan di akhirat kelak. Semoga kalian perolehi hidayah Allah. Semoga kalian tetap teguh dengan agamaNya. Semoga kalian istiqamah menjaga hubungan kalian dengan Yang Esa. Akhir kata, do'a untuk kalian do'a untuk ku jua, semoga kita semua beroleh balasan yang baik dari Allah kelak di Hari Yang Kekal.

Yang Menulis Penuh Harapan,
Yeop @ Abang 'Umayr Sayfurrahman bin Ainullotfi

No comments:

SURE - SUkan REmaja 2009!!!