Wednesday, December 16, 2009

Optimis dalam kehidupan~

بسم الله الرحمن الرحيم

Things sometimes doesn't goes as it plans in life. Ada kalanya kita merancang sesuatu dengan baik, tapi akhirnya tidak menjadi juga rancangan kita. Tapi ada kalanya, keadaan terbalik juga berlaku. Kita tidak merancang apa pun, hadir pulak rezeki.

Bagi mereka yang beriman, mereka akan rasa, ini adalah karunia Allah SWT buat mereka. Namun bagi mereka yang kurang keimanan, mereka akan rasa, ini adalah nasib.

Nasib? Wujudkah nasib dalam dunia ini? atau segalanya memang rancangan Allah? Bergantung kepada mereka yang menafsirkannya.

Untungnya bagi seorang mukmin, bila mereka meyakini janji-janji Allah itu pasti, hidup mereka akan sentiasa memandang ke hadapan walau berat macam mana sekali pun beban yang terpaksa di pikul, walau terseksa macam mana sekali pun jasad menanggung. Mereka yakin, segala mehnah ini datangnya daripada Allah. Tujuannya tidak lain dan tidak bukan untuk menguji keimanan mereka. Untuk menaikkan pangkat iman mereka. Bukan untuk menyeksa dan mendera mereka.
Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. [Al-Baqarah : 286]
Setiap hari, bila mereka bangun pagi, mereka berazam untuk melakukan yang terbaik untuk hari tersebut. Andai ada gunung yang tinggi menghalang, ia akan di daki, andai ada laut yang luas terbentang, ia akan di harungi, semuanya untuk mencapai matlamat mulia sebagai seorang hamba.

Tekanan dan desakan yang diberikan dunia hanyalah pemangkin kepada pemantapan iman. Selagi mana mereka berpegang teguh kepada tali Allah, maka mereka akan lebih yakin, janji Allah itu pasti.

Rasulullah SAW merupakan qudwah terbaik buat kita dalam menjalani kehidupan. Sikap optimistik baginda yang begitu tinggi serta keteguhan iman baginda yang tiada tolak bandingannya menyebabkan hingga hari ini, kita di berikan nikmat Iman dan Islam oleh Allah SWT.

Sekali pun baginda tidak berpeluang untuk melihat Islam tertegak di muka bumi ini hingga menjadi sebuah tamadun yang teragung suatu ketika dahulu, namun dengan usahanya yang begitu bersungguh-sungguh serta sikapnya yang optimis terhadap janji Allah, hasilnya risalah ini tersebar keseluruh pelosok dunia.

Dan itu baginda SAW, seorang rasul, tapi juga seorang manusia. Allah membuktikan yang manusia sememangnya mampu mengubah dunia andai mereka yakin dengan janji-janji Allah. Seandainya mereka optimis dalam melakukan gerak kerja. Sememangnya manusia itu merupakan mahkluk Allah yang hebat, cuma...bila mereka melupakan tujuan hidup mereka, lupa tentang tugasan mereka serta tidak yakin dengan janji-janji Allah, maka mereka ibarat sebuah kereta ferrari yang tersimpan dalam garage. Hanya menunggu masa.

Rasulullah SAW bersabda:
Manusia ibarat logam. Sehebat-hebat mereka ketika jahiliyah, juga sehebat-hebat mereka ketika Islam adalah kerana mereka faham. (Bukhari)
Yakinlah, anda mampu mengubahnya!!

Wallahu'alam

Artikel asal daripada 'Asim 'Abdullah.

No comments:

SURE - SUkan REmaja 2009!!!